maandag 6 mei 2013

De "Vounck" van het Vounckpleintje te Leuven, door mijn vriend Marcel Peeters (+)

Toen ik in  72 naar de Vereniging voor Familiekunde (VVF) in  de Wolstraat te  Antwerpen ging, ontmoette ik  de legendarische en reeds lang overleden heer  Mispelon, stichter van de Vereniging, die mij doorzond naar de Bibliotheek van Leuven, waar een zeker Marcel Peeters werkte, die mij zou kunnen helpen bij het opmaken van mijn stamboom. Ik heb daar een leuke man en later goeie vriend ontmoet, met wie ik geregeld naar de archieven in Brussel en Antwerpen trok en die mij enthousiast heeft gemaakt voor genealogie en heemkunde en die mij  de echte  liefde voor mijn stad en haar verleden heeft bijgebracht.
Enige tijd later werd hij archivaris in het stadsarchief van Leuven, toen nog in het stadhuis te Leuven. Hij heeft mij dikwijls geholpen  bij de opzoeking naar mijn stamboom en naar de variaties van mijn familienaam. Ik heb zelf heel wat gezocht naar de oorsprong van de familie Vounck, naar wie het   latere Vounckpleintje  zou genoemd worden. Marcel heeft mij dit artikel bezorgd, ik heb het zorgvuldig bewaard  en ik hoop dat de mensen, die gebruik zullen maken van de inhoud van dit artikel tenminste het fatsoen zullen hebben om zijn naam te vermelden bij het gebruik van deze gegevens.  Mijn vriend Marcel (1925-1993) overleed op dezelfde leeftijd die ik nu heb. Hopelijk doe ik er  er nog wat jaren bij  om nog wat artikeltjes te schrijven over oud -Leuven en andere onderwerpen tot genoegen van iedereen die na mij komt. Marcel heeft een paar werken geschreven, die nu nog steeds zeer gewaardeerd worden, o.a. het eerste boek van de"Mannen van het Jaar" en enkele andere werken over Leuven vroeger .Hij publiceerde ook in heemkundige tijdschriften. En plotseling ontviel hij ons....
 Ik mis hem nog steeds. en niet alleen ik....



Uit  : Ons Leives, 4e jaargang nr 14 1993












Geen opmerkingen:

Een reactie posten