zondag 21 april 2013

De duinenabdij in Sint-Idesbald, Koksijde "Ons Land" 1950

Rommelmarkt Mechelen 2011 : Reeks oude tijdschriften uit de jaren vijftig. 

De Duinenabij in Sint - Idesbald Koksijde 1950



In een  tijdschrift van 1950 ontdekte ik een foto, die mij helemaal niet onbekend voorkwam  : Het bruggetje aan de opgravingswerken naar de Abdij ter Duinen  in Sint-Idesbald. Het was pas rond die tijd dat men daar ernstig archeologisch onderzoek begon te doen.




l:
 Van links naar rechts : Louis Vounckx, Willy, Marie Jeanne Schievers , Leona Wouters en Jean Louis Vounckx (met vlagje van Gevaert foto's)





Leona Wouters en moeder Ursule, Jean Louis Vounckx, Willy Vounckx en moeder Jeanne Schievers











En moeder gaf uitleg op mijn niveau van zesjarige : Een studente  heeft daar een rare steen ontdekt en ze zijn verder gaan graven en vonden de grondvesten van een klooster.
 Ik ben er later nog terug gegaan, maar het heeft nooit meer zoveel indruk  op mij gemaakt als de eerste keer. En vooral de skeletten ben ik nooit vergeten. Die vond ik maar griezelig....





Wij hebben die periode nog zitten zoeken naar ander interessante stenen in de duinen, maar een andere duinenabdij hebben wij niet meer gevonden.
v.l.n.r. Rita Wouters, Willy en Jean Louis Vounckx, Paul Wouters en Leona Wouters.


In 1976 ben ik er nog terug geweest met mijn vrouw,  dochtertje Nele  en zoontje Geert.  Dit is helaas de enige foto die er van overgebleven is. Moest ik de andere terugvinden plaats ik ze hierbij.



In 1987 verscheen er een stripverhaal van de Rode Ridder, met de creatie van Leopold Vermeiren en getekend door Karel Biddeloo, met als achtergrond de Duinenabdij. De ruïnes zijn een enorm populaire toeristische trekpleister geworden;



Geen opmerkingen:

Een reactie posten