zaterdag 6 augustus 2011

Bottelarij Devroey in de Tiensestraat staat op verdwijnen - enkele memorabilia

Een historisch pand in Leuven gaat verdwijnen of is reeds verdwenen. Men wil er studentenkamers vestigen. Hier was de vroegere bottelarij van Devroey gevestigd en op de rommelmarkt van Kerkom vond ik vandaag (6 augustus 2011) een doos met oude paperassen van deze zaak terug. Ik heb er slechts een paar van meegebracht als herinnering aan dit historische pand. Ik vraag me ook af in hoever deze Devroey verwant was aan de mevrouw Devroey-Block, die jaren gordijnen heeft gemaakt voor de zaak van mijn grootouders te Leuven, Huis Schievers Mechelsestraat 102, daarna Vanderkelenstraat 8 en tenslotte Brusselsestraat 72,en die enkele huizen terug richting stad en in dezelfde straat woonde. Zij was in elk geval de moeder van een winkelier in de Bondgenotenlaan, die ook meubels of binnenhuisartikelen verkocht en die drie kinderen had, 2 dochters en een zoon, geboren eind jaren 40.Reeds in 49 werkte zij voor mijn grootouders,bewijs, de luxetelegram gestuurd in 49 ter gelegenheid van de Gouden Bruiloft van het echtpaar Schievers-Vandersmissen.
Meer informatie over dit pand vindt u wel elders. Deze stille getuigen blijven hier opstaan... en de rest van de oude facturen zullen nog wel een tijdje de rommelmarkt doen alvorens ze voorgoed bij het oud papier zullen verdwijnen.




Het einde : Op 1 juni 2012 kreeg ik de volgende foto van R.M. doorgestuurd. De bottelarij is verdwenen.

1 opmerking:

  1. Deze Devroeys zijn niet verwant met de familie Devroey-Block waar ik in mijn blog over schreef. Ik heb navraag gedaan bij de betrokkene zelf.

    BeantwoordenVerwijderen