zaterdag 12 mei 2012

Michel Casteels (Piet Korrel) en Marc Sleen

Van Piet Korrel, kende ik het pseudoniem  nog uit mijn jeugdjaren. Maar dat hij een goeie vriend en collega was van Marc Sleen wist ik niet,evenmin dat hij overleden was. Op zondag, 12 mei vond ik op de rommelmarkt in de Nekkerhal te Mechelen tussen een hoop oud papier het volgende prentje. De tekening van Marc Sleen sprong onmiddellijk in het oog en daarom heb ik het ook gekocht. Kostprijs : 50 cent, maar voor mij onbetaalbaar.
Michel Casteels (19 mei 1917 - 1997) was een Vlaams journalist en schrijver van cursiefjes. Casteels schreef jarenlang artikels voor Het Volk, Het Laatste Nieuws, Kwik, Het Zondags-nieuws, De Streekkrant en De Post. Hij verzorgde er zowel het sport- als het stadsnieuws. Daarnaast staat hij vooral bekend om zijn cursiefjes. Zijn reputatie was hierin zo groot en invloedrijk dat men hem de "Gentse Simon Carmiggelt" noemde. In 1986 zong hij samen met andere bekende Gentenaars mee op de plaat "Ja santé ma ratse!". De stad Gent organiseert jaarlijks de "Michel Casteels Cursiefjeswedstrijd", waarbij deelnemers hun eigen cursiefjes kunnen inzenden. In strook 143 van het Neroalbum De Ark van Nero is Michel Casteels één van de verdoemden die Satan in zijn boek noteert. Striptekenaar Marc Sleen en Casteels werkten toen allebei voor de krant Het Volk. Een aantal van zijn cursiefjes rond de Ronde van Frankrijk zijn gepubliceerd in "De Grote Rondes van Marc Sleen" (1992), een boek rond Sleens stripreeks De Ronde van Frankrijk. Uit Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten