maandag 13 maart 2023

Blankenberge jaren 30 : Mijn familie te Blankenberge en in " la Belle Vue bij Mietje Gadeyne "






Blankenberge in de  jaren 30











Wonderlijke fotoalbum met allemaal zwart-witfoto's uit de jaren dertig, vakantiefoto's van Blankenberge, met mijn pas gehuwde tante Anna Vounckx met mijn  toekomstige peter Willy Van Bol en mijn nog niet gehuwde ouders. Een mooi verhaal uit een tijd die ik niet heb meegemaakt maar waarvan ik de spelers in dit album bijna allemaal ken. Ze zijn helaas allemaal verdwenen.

Nonkel Gaston Walterus uit Overijse, geboren Leuvenaar,  heeft mij het familiearchief getoond, dat hij consciëntieus bijgehouden heeft en waar de meeste details vermeld zijn. Dit is mijn laatste foto van hem, een paar maanden voor zijn dood .Wij hebben in 2022 tweemaal de familiealbums samen doorgenomen. Een derde keer was gepland, maar helaas.  Ik zal hem altijd gedenken en eeuwig dankbaar zijn voor deze documenten. 
Na zijn overlijden heb ik al de albums ingescand en terug naar de familie in Overijse gebracht, bij dochter Frieda. Al de copies zijn in mijn bezit maar ik zal zijn uitleg en aangenaam gezelschap missen. 
                                                                                                      
Willy Paul Vounckx







Gaston Walterus, geboren te Leuven op 30 augustus 1925 en overleden te Overijse op 23 juni 2022. Hij was gehuwd met Mariette Van Bol (Hoeilaart 1930-Overijse 2001), die je op de foto's nog zult terugvinden als kind. 

Kennismaking 




Ik ben Willy Vounckx (Leuven 1944), zoon van Louis Vounckx  (Aarschot 1909-Leuven 1971) en Marie Jeanne Schievers (Leuven 1915-Bertem 2007) en de verzameling foto's komen uit 3 albums. 
Deze foto is van 1945 dus ik was er helemaal niet bij in de jaren 30..










Album 1


1. Het album van vader en moeder : Ludovicus Vounckx en Marie Jeanne Schievers









 Louis Vounckx en Marie Jeanne Schievers zullen huwen op 9 juni 1936, een week na de 21e verjaardag van de bruid. Voor vroeger kreeg ze geen toelating van haar vader Jean Marie Schievers (Leuven 1876-1963)




Album 2




2. Het album van peter Willy Van Bol (1906-1977) en zijn vrouw Anna Vounckx, zus van Louis, mijn enige tante. Anna en Louis zijn oorlogswezen. Hun vader stierf te Nieuwpoort in oktober 1914. Hij is vermeld op het oorlogsmonument te Aarschot. Op deze onderstaande ingekleurde foto maak je kennis met Ludovicus (Louis) Vounckx, zijn toekomstige echtgenote Marie Jeanne en links  zijn zus Anna Vounckx, toen reeds gehuwd met Willy Van Bol, onderwijzer in Hoeilaart en waar het gezin zich ook vestigde; 
Het was Willy Van Bol die dol was op Blankenberge, en die mij de interesse voor die badplaats bijbracht. We zijn verschillende keren op vakantie gegaan met de familie, maar dat was dan eind jaren 40 en jaren 50. Dit is de voorgeschiedenis tijdens het interbellum..
Hierbij dank ik ook mijn moeder, die bij de meeste foto's de data en plaats heeft bijgeschreven. 






                             


Het echtpaar Willy Van Bol en Anna Vounckx. Zij huwden te Leuven op 3 september 1929 en hun eerste kindje Mariette Van Bol werd geboren in 1930. Deze foto werd met de hand ingekleurd, waarschijnlijk door Willy zelf. Zij woonden in de Molenstraat nr 3, nu Paul-Malustraat te Hoeilaart. .Tevoren, in die periode waarschijnlijk in de Steenbergstraat. 

Een prentkaart uit het begin van de jaren 30.













Album 3




3. Het album van mijn meter, Maria Coremans uit Tienen (1904-1994). Zij was gehuwd met Paul Van Minsel, een neef van Marie Jeanne Schievers, Marie Jeanne had een levenslange vriendschapsband met haar. . Zij bouwden een huis op de Bergévest 29 te Tienen in de jaren 30.
Van Bol en Van Minsel hadden geen familieband met elkaar, behalve dat ze beiden fungeerden als


mijn doopouders  in de Sint Gertrudiskerk te Leuven in maart 1944. Maar de families kenden elkaar dus eerder en dat vinden wij terug op sommige foto's gemaakt te Blankenberge.







Uit dit album : Vader Jules Coremans  en echtgenote Pauline De Wijnants, in het begin van de 20 e eeuw. Hun dochter Maria (1904-1994), mijn meter,  als werkneemster  steno-dactylografiste bij het Suikerfabriek te Tienen in de jaren dertig. Ook zij komen waren fervente bezoekers van de "Belle Vue" van Mietje Gadeyne, waarover later.
 
 

Paul Van Minsel en Maria Coremans (1936)



















Maar eerst een beetje geschiedenis over een van de interessantste verdwenen cafeetjes van Blankenberge :

Laiterie "La Belle Vue " van Mietje Gadeyne
                                     


De eerste versie van de "Belle Vue" van Mietje Gadeyne met zwarte kat op de gevel. . Na 1893 werd het gebouw in steen heropgericht en je kon er versnaperingen kregen. Tot 1890 werd er alleen drank geschonken. 

Uit "Wikipedia" : 

Jules Gadeyne (Tielt1857 - Blanknberge1936) was e West-Vlamsche kunstschilder.

Jules Gadeyne (middn) in Blanknberge met o.a. Valerius De Saedeleer (nereliggend)
Café 'A la Belle-Vue' van Mietje Gadeyne

Je weunde vanof 1885 in Blankenberge. Je was doa by en artistieke groeperienge De Zwarte Kat tegoare me kunstschilder Valerius De Saedeleer. Ze kwoamn vele t'hope in 't strangecafé A la Belle-Vue van Mietje Gadeyne, de zuster van Jules.





























Een beetje geschiedenis : 















De Belle Vue, bij Mietje Gadeyne aan het westerstaketsel,  de plaats waar je in de namiddag nog iets met de familie ging drinken, waar een soort speeltuintje aan vast zat  en waar het prettig toeven was. Ik ken de plaats alleen van de oude foto's en ben eens gaan kijken, kaart in de hand, waar ze naartoe is. Helaas is het pand verdwenen en werd er in de 41 een bunker gebouwd. Het was dan ook een ontgoocheling toen ik er in 2010 ging zoeken. 







Onlangs (2024) vond ik toevallig deze foto uit waarschijnlijk 1939 terug, met op de achtergrond de Laiterie.. Mevrouw Jeanne Van Weddingen uit Leuven, met haar moeder. Jeanne was getrouwd met Willy Symons en is de tante van de bekende televisieman Hugo Symons en groottante van Carl Symons. 


















    In 1941 was het huisje verdwenen en werd er een bunker geplaatst.



En dit is er nu (2010) maar niet exact op dezelfde plaats....




Terug naar toen : De jaren 30 in Blankenberge











Aan de Belle Vue met op de achtergrond de watertoren. 

Van rechts naar links : Willy Van Bol, Nora ?; moeder van Simonne Bollaerts (Ze van rechts),
Anna Vounckx, echtg. Willy Van Bol en moeder van Mariette Van Bol, uiterst rechts en Marie Jeanne Schievers, verloofd met Ludovicus Vounckx, ouders van opsteller. De familie Bollaerts woonde in de Steenbergstraat in Hoeilaart, waar de dochter  (2022) nog steeds woont.












Een voor mij, Willy Vounckx, belangrijke foto. Het is de enige foto waar ik mijn twee grootmoeders ooit samenzag. Van links naar rechts, "Bomma Moe" ? Lemmens, wdw. Edmond Arthur Vounckx, gesneuveld in 14, ernaast toekomstige schoondochter Marie Jeanne Schievers en vervolgens haar dochter, Anna Vounckx met echtgenoot Willy Van Bol (zij zijn gehuwd in 1929) Helemaal rechts : Amelie Vandersmissen (echtg. Jean Schievers), moeder van Marie Jeanne. En het kindje is Simonne Bollaerts uit Hoeilaart.










Ingekleurde foto met tegen het muurtje rechts Pauline Dewijnant (Coremans) met dochter Maria Coremans. Vooraan van links naar rechts, een nichtje van Maria, Paul Van Minsel (?) en Marie Jeanne Schievers.










Paul Van Minsel, Maria Coremans, M.J. Schievers en moeder Pauline Deweijnants (Coremans)











Nichtje, Maria Coremans, M.J. Schievers en                                        Meter en mama
Jules Coremans, vader van Maria 










Mariake Coremans van Tienen (echtg. Van Minsel)




Anna Vounckx en toekomstige schoonzus  Marie Jeanne Schievers

(En de bollen en de mast achteraan. Waren die bedoeld als  speeltuigen of als decoratie ? 























Het speelplein : nichtje, Maria, Paul Van Minsel (midden) , Pauline en Marie Jeanne






Aan de andere kant van de havengeul : de watertoren. 








Links : Moeder Nora Bollaerts met dochter Simonne en Anna Van Bol (Vounckx) met dochter Mariette






Maria Coremans met echtg. Paul Van Minsel en M.J. Schievers.        Marie Jeanne met Anna Vounckx                               











De bollen van de "Laiterie". Kijk ook op de prentkaarten. 


Bij de bollen : Nichtje, Marie Jeanne, Maria, Vader (Nonkel) Jules Coremans en schoonzoon Paul Van Minsel






Belangrijke foto : de twee families ontmoeten elkaar : de familie uit Tienen (verwant via een neef van moeder Marie Jeanne Schievers, en de familie uit Hoeilaart, via de zus van  Louis Vounckx, die waarschijnlijk de fotograaf was. 




Vlnr : Vounckx (?), Marie Jeanne Schievers (later echtg. Louis Vounckx), Jules Edmond Coremans, vader van Maria Coremans, Anna Vounckx, echtg. Willy Van Bol (met hoed), Marie Ghislaine Cornelie  Coremans °Tienen 1904 - +1994) en moeder Pauline Marie Louise  De Weynants  (° Tienen 1878)  (ingekleurd)


Marie Coremans, met haar tijgerjurkje, onbekend nichtje, Paul Van Minsel echtg Marie en 
Marie Jeanne Schievers




Mijn moeder Marie Jeanne. Ik heb de indruk dat die jurkjes wisselden met haar aangetrouwde nicht Marie. Ze zou het nu niet leuk meer vinden dat wij dit vermelden...Die tijgerjurkjes schenen toen in de mode, de veel later nog zou terugkeren.








Als je in Blankenberge met vakantie ging moest je minstens eens met de ezeltjes rondrijden, en gaan wandelen op de golfbreker.






Marie Jeanne,  Marie en Paul










Op de golfbreker : Marie Jeanne Schievers, Marie Coremans, vader Jules Coremans en waarschijnlijk een nichtje



1933  (Mariette Van Bol vooraan is geboren in 1930)



Anna Vounckx en echtg. Willy Van Bol. Achteraan Marie Jeanne Schievers



Geen opmerkingen:

Een reactie posten